Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Selv om en av og til blir beskyldt for å ha korttidshukommelse, må vi vel kunne være enige om at denne sommeren værmessig har vært forholdsvis dårlig? 40–50 millimeter regn ble det meldt i går, tirsdag – og når disse linjene skrives, er det fare for vannplaning og oversvømmelser over hele distriktet. Det bøtter ned, regnet slår mot vinduene – og bobilturister fra Tyskland, Nederland, Belgia og andre land kjører trøstesløst forbi på jakt etter et stoppested med oppholdsvær.
Det kommer som kjent etter hvert. Vi kan som ikke gjøre noe med været, men sett fra avishuset, er det ikke tvil om at dårlig sommervær gir større utfordringer med hensyn til å lage kjekke og sommerlige reportasjer. Det er jo «ingen» som bader og soler seg når det pøsregner. Folk er jo knapt nok utendørs.
Men til tross for meget varierende vær, har vi i hele sommer gjort et forsøk på å vise hva folket bedriver i bygd og by. Vi har prøvd å vise frem nye og yngre ansikter – enten folk som har hatt sommerjobb eller i det vi har kalt sommerpraten. Dette har vært en fin anledning til å få nye ansikter og navn inn i spaltene våre, slik at det ikke bare er «de vanlige» som også dominerer sommermånedene. Ordførere, rådmenn, kommunalsjefer og politikere ser vi hele året. På en nyhetsfattig sommer har vi stort sett gitt dem fred – og heller sluppet nye og ikke minst yngre folk til i spaltene våre.
Våre to sommervikarer Fredrik og Silje har vært ute i felten sent og tidlig, også med mobilkamera og mikrofon. Levende bilder er ett av satsingsområdene til Dalane Tidende, og er også nedfelt i vår nye strategiplan. Derfor skal vi fortsette å komme oss ut, snakke med folk, få dem på video og høre hva det går i. I sommer har vi kommet ganske tett på mange. Vi skal fortsette med det når sommeren er over. Det er de unge som er fremtiden, og da er det på tide at vi – alle – blir bedre kjent.
Alle har en historie å fortelle, og vi skal så godt det lar seg gjøre skildre dette også i tiden som kommer. Vi skal prøve å komme tett på folk, finne spennende historier – få frem saker og nyheter som er til nytte og som engasjerer. Et av måleverktøyene vi bruker internt er engasjement. Vi har tall på det meste: Hvem leser, hvor gamle er de, hvor lenge leser man, når gidder man ikke leser mer – og så videre. På den måten finner vi ut hvilke saksområder vi skal bruke tid på, og hva vi kan bruke litt mindre tid på.
Så når sommeren etter hvert går mot høst, skal vi fortsette å være nære, prøve å finne enda yngre kilder til mange av sakene våre, og på den måten klare å rekruttere enda flere nye lesere til avisen. DT har hatt en solid digital vekst etter årsskiftet. Det er ingen grunn til at den ikke skal fortsette.
Fortsatt god sommer – og høst!