Åpent brev til Kolumbus: Er ikke Dalane en del av Sør-Rogaland?

«Vis at dere tør å satse også i utkantene, ikke bare gi mer til dem som allerede har».

«Vis at dere tør å satse også i utkantene, ikke bare gi mer til dem som allerede har». Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.«Tidenes oppgradering! 12. oktober legger vi til mange nye bussavganger spredt over hele Sør-Rogaland. Sjekk ditt område her!»

Denne overskriften kunne vi lese på nettsidene til Kolumbus tirsdag 6. oktober. Vi øynet et ørlite håp – kanskje det også ble flere busser i Dalane – og endelig et bedre busstilbud fra Helleland, Bjerkreim og Lund ? Men så leste vi videre : «Totalt legger vi til 3042 flere avganger fordelt på ulike bussruter fra Rennesøy til i nord til Ålgård i sør». Vårt spørsmål til Kolumbus blir da følgende: Er ikke Dalane en del av Sør-Rogaland ? Eller definerer Kolumbus Dalane som et utkantstrøk som de ikke ser verdien av? Er Kolumbus et kollektivselskap som kun tenker profitt, eller er de et selskap som også tenker kundeservice og som tar miljøansvar?

Da vi vokste opp på Helleland, var det i tillegg til skole- og arbeidsrute, satt opp flere bussavganger daglig til og fra Helleland. Sirdalsruta kjørte strekningen Sirdal – Egersund, Sokndal bilruter kjørte strekningen Sokndal – Egersund via Hetlandsheia og NSB kjørte til Lund. Slik var det både på 70-, 80- og deler av 90-tallet – frem til kollektivtilbudet ble satt ut på anbud. Kolumbus sier at det ikke er kundegrunnlag for å øke busstilbudet mellom Helleland og Egersund. Men bussene var langt fra fulle på 80-tallet heller. Hvordan kunne tre buss-selskaper like fullt opprettholde busstilbudet i flere tiår? Det argumenteres med at det ikke er kundegrunnlag nok – og ja, det er gjort forsøk med bestillingsruter - men kundegrunnlaget vil påvirkes av tilbudet. Dersom turen til Egersund må planlegges – både med henhold til dag og klokkeslett, og tilbudet er en eller to turer til Egersund pr uke, så er det ikke rart at kundegrunnlaget er dårlig. Både eldre mennesker og ikke minst ungdommer er ikke interessert i å måtte planlegge en Egersundstur flere dager i forveien. Færre og færre ungdommer i dag tar seg råd til å ta sertifikatet og kjøpe seg egne biler, både på grunn av kostnadene det medfører og fordi mange som studenter i storbyer er vant til at busstilbudet er så godt at privatbil ikke er nødvendig . I tillegg er mange ungdommer i dag svært miljøbevisste og ønsker å benytte seg av kollektivtransport i stedet for privatbiler. Men for å få til dette, må tilbudet eksistere. Både antall ruter og prisen må være på et akseptabelt nivå.

I Dalane Tidende kunne vi 15. september i år lese at antall passasjerer nesten hadde doblet seg etter at prisen på en bussbillett ble satt ned til 10 kr fra 01.01.2019 og at fylkesrådmannen anbefaler at tilbudet videreføres. Billettinntektene gikk også opp med over 130.000. Dette er et bevis på at dersom tilbud og pris er godt nok, så vil folk velge bussen.

Så nå er vår oppfordring til Kolumbus: Få Dalane inkludert i Sør-Rogaland! Vis at dere er villige til å ta et miljøansvar og ikke minst at dere fortsatt er en servicevirksomhet. Vis at dere tør å satse også i utkantene, ikke bare gi mer til dem som allerede har.

Og jeg vil også komme med en oppfordring til ordfører Odd Stangeland og andre politikere i Eigersund: Nå har dere en ypperlig mulighet til å vise innbyggerne på Helleland at dere også er opptatt av tilflytning og økt befolkningsvekst på Helleland og at dere er villige til å gjøre det dere kan for å påvirke Kolumbus i denne saken. Vi vet at et bedre busstilbud er en svært viktig sak for mange på Helleland og at det, sammen med tilgang på boliger, er helt avgjørende for at unge mennesker vil bosette seg på Helleland i fremtiden. Vi vet også at folk i Bjerkreim er opptatt av dette, blant annet er busstilbudet fra Vikeså/Bjerkreim til Egersund via Tengesdal lite å skryte av, og vi er ganske sikre på at Lund også er interessert i et bedre kollektivtilbud mot Egersund. Derfor oppfordrer vi Eigersund, Bjerkreim og Lund til å samarbeide om dette. Tre kommuner som sammen utøver et trykk på Kolumbus står mye sterkere enn en kommune alene.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags