Signerte viktig landstrømavtale

Egersunds største fiskebåt har nå signert en treårig avtale med Egersund landstrøm. Ordningen sparer klimaet for betydelige utslipp fra dieselaggregatene om bord.

DEL

- Den største forskjellen fra tidligere trålere jeg har jobbet på, er at nå hører vi ikke hva motoren driver med. Før kunne man være hvor som helst om bord og vite at "ah, nå sakker vi ned", eller "nå svinger vi". Men sånn er det ikke lenger, sier Michael Tait.

Skipperen på "Ocean Star" har tatt turen over fra Skottland til Egersund for å signere kontrakt med Egersund Landstrøm AS. Avtalen forplikter rederiet Mewstead til å kjøpe strøm i tre år, med en mulighet til å forlenge i tre år til. Før signeringen gir Tait en omvisning på tråleren, som kom ny fra et verft i Polen i 2018. Det blir fort klart hvorfor den massive farkosten trenger mye energi, også når den ligger til kai. Oppe på broen, der det i tillegg til flere store kontrolldesker også er funnet plass til to større sofaer, sier Tait det andre allerede har rukket å tenke.

- Det er litt som Star Trek, er det ikke?

Fisken er sjanseløs

Under vinduene sitter fem enorme skjermer side ved side. Tait fyrer opp systemet og viser hvordan hver av skjermene kan deles inn i mindre bilder. Sonarer, radarer, kameraer og gud vet hva gir tilnærmet total oversikt over både båten og havbunnen i flere hundre meters omkrets. Fisken har ikke en sjanse.

Og fiskerne? De har 16 kabiner, et stort kjøkken, oppholdsrom, en liten kinosal og forskjellige arbeidsområder fordelt utover det som i praksis er en en 87 meter lang fiskestøvsuger. I oktober var Ocean Star ute to turer og kom tilbake med til sammen over 2.500 tonn makrell.

Sparer mye diesel

Når slike laster skal vakuumpumpes over til mottaket på land (pumping, heller enn mer mekanisk transport, sørger for at fisken blir utsatt for så lite dunk og støt som mulig før den når målet), kreves det energi. Mye energi. En lossing kan ta opp mot to døgn. Da beregner Tait at båten bruker rundt 48.000 kWh. Det vil si at i løpet av en lossing bruker båten omtrent like mye strøm som to husstander gjør på et år. Når landstrømordningen er på plass, kan energien hentes fra strømnettet, heller enn fra titusenvis av liter diesel brukt i aggregater om bord.

- Det blir bedre både for oss og for miljøet, sier Tait.

Størst. Enn så lenge.

Tait sier at de vanligvis er til sjøs bare 8 til 10 uker i året. Rederiet kjøpte nettopp Hymek-kaien, og båten kommer til å ligge der det meste av tiden den ikke er til havs. Om ikke strømforbruket der blir like intenst som det er ved lossing, er det likevel mange systemer som skal holdes i sving også når båten ligger til kai.

Å få den største fiskebåten i Egersund havn som kunde, gjør at Egersund landstrøm framskynder en planlagt utbygging av flere oppkoblingspunkter. Dimensjonene til "Ocean Star" krevde også at anlegget måtte oppgraderes nesten før det var kommet i gang, forteller Kjetil Andersen, leder i Sea-Electric. Hans firma er spesialister i landstrøm i havner, og har vært hyret inn for å få på plass anlegget i Egersund.

- Men når landstrømmen i Egersund passer til "Ocean Star", da passer det til alle, sier Andersen.

- I alle fall til det kommer en enda større båt, smiler Tait.

Artikkeltags