Det er nesten naturstridig og mot enhver sunn fornuft å bygge et motorsportsenter til cirka 130 millioner kroner på knoppheia – eller Kroheia, som det kalles. Men noen ganger kan spinnville ideer og store drømmer bli realisert. Derfor har Motor-Norge nå trykket Motorcenter Norway til sitt bryst. Anlegget, som ligger om lag 250 meter over havet og Hauge i Dalane, framstår som Norges mest moderne og innbydende anlegg for motorsport.

Det er ingen tvil om at dette anlegget setter Dalane på kartet. Ikke bare Dalane, men Rogaland. Det var strid om hvor det nye regionanlegget for motorsport skulle bygges i sin tid. Sokndal eller på Haugalandet? Det var mye fram og tilbake. Fylkespolitikerne vinglet, finansieringen hanglet og det så en stund alt annet enn lyst ut for et splitter nytt og etterlengtet anlegg.

Men takket være ildsjeler i KNA Sokndal, lokale grunneiere og personer med vyer, ligger anlegget der nå. Det er godt tatt i bruk, og det er åpent for hvem som helst. Motorcenter Norway er ikke bare for eliten, det er ikke bare for motorfolket som har løst lisens for å kjøre. Du og jeg kan dra opp og sjekke forholdene.

Motorsportsenteret er en ny lekestue for alle som har bensin i blodet, skrev nettstedet Broom i september i fjor. 18 år tok det, med frivillig arbeid, offentlig støtte, bidrag fra lokalt næringsliv og hardt arbeid fra ildsjeler og entusiaster. Det var en drøm som gikk i oppfyllelse.

Dalane Tidende mener nå at tiden er inne til å tildele Dalaneprisen til KNA Raceway / Motorcenter Norway. Anlegget tilfredsstiller kriteriene for å vinne prisen: Dalane settes på kartet. Så til de grader. – Dette er en guttedrøm som har gått i oppfyllelse, sa Hans Arve Pedersen, styreleder i KNA Raceway, og tidligere leder i KNA Sokndal. Han har drevet prosjektet fremover, med god hjelp fra flere ildsjeler og andre de siste årene.

Torsdag kveld mottok han det synlige beviset på at den tøffe og sikkert også noen ganger utakknemlige jobben er kronet med Dalaneprisen. På Næringsforeningens sommerfest mottok Pedersen et bilde laget av Dalane Tidendes tidligere tegner Siv Grethe Bøhn-Pettersen, som for anledningen var inspirert av motorfilmene "Fast & Furious".

Motorcenter Norway er Vestlandets første regionale motorsportanlegg og består av asfaltbane, motocrosshall, offroadområde og enduroløype. Asfaltbanen er drøyt 2,3 kilometer lang, har 14 svinger og en høydeforskjell på 24 meter – og kan brukes til både konkurranser, trening, hobbykjøring. Anlegges brukes også som treffarena og utstilling, kjøreopplæring og sykkelkonkurranser. Samlet skal over 130 millioner kroner investeres i anlegget i form av spillemidler, dugnadsinnsats og privat finansiering, ifølge Broom.no.

Tidligere statsminister Erna Solberg åpnet anlegget, som allerede har vært arrangør av flere store konkurranser, blant annet NM i racing. Anlegget på Kroheia har også blitt et yndet sted for alskens veteranbilklubber, med både Porsche-treff og Citroën-veteraner på besøk. I tillegg har unge motorinteresserte hatt samlinger, så sånn sett har senteret allerede rukket å bli det møtestedet mange håpet og drømte om at det skulle bli.

Så vi kan ikke annet enn å la oss imponere over det mange her har fått til, og det er grunn til å berømme ildsjelene i motormiljøet, Sokndal kommune, grunneiere, fylket og andre som har bidratt. Det har vært flere skjær i sjøen underveis, og en skal heller ikke stikke under en krakk at noen har fryktet – og reagerer på støy. Det har også vært lokal motstand fra enkelte, noe som også må aksepteres.

For motorsportsenterets del hadde det utvilsomt vært en fordel om at alle veier som fører til Sokndal hadde vært av bedre kvalitet. Fv. 44 er stort sett en skam, og det er nesten et paradoks at en så elendig vei fører nesten helt opp til praktanlegget på Kroheia. Det er en annen historie – som ikke må glemmes før det er gjort noe med det – men nå gleder vi oss over den formidable jobben som er gjort mot Motorcenter Norway.

Gratulerer med Dalaneprisen, den er vel fortjent!