I en travel hverdag er det dessverre ikke lenger en selvfølge at nærbutikken er førstevalget når folk på mindre steder skal foreta innkjøpene. Jobber en i en annen kommune, er det mange som tar handelen på vei hjem for å bli ferdig med det. Dét merker flere nærbutikker, og det er derfor ikke uten grunn at det lørdag slås et slag for nærbutikkene. «Handle lokalt – velg nærbutikken» er slagordet for dagen, og sjelden har det vært viktigere å velge hvor en skal handle.

Dalane Tidende har i løpet av de seneste månedene skrevet om vanskelige tider for nærbutikker. De sliter med det samme: Høye strømpriser og kanskje mindre handel fordi dagligvarene har blitt dyrere det seneste året. Lørdag er flere nærbutikker i Dalane med på nærbutikk-dagen, og hvis du vil støtte dem, kan du gjerne vente med helgehandelen til lørdag – så gjør du mange butikkdrivere glade.

Senest i vinter skrev vi om Coop-butikken på Ualand som har slitt i flere år. Coop Økonom har i flere år gjort sitt til at Coop Marked-butikken skal bli enda mer attraktiv. Men tallene er ikke så gode som ønskelig, og forretningen har fått dette året på seg til å vise at den er levedyktig. Folk i området må rett og slett handle mer lokalt, er den klare beskjed fra Coop Økonom.

Lørdagens kampanje fokuserer på hvor viktig butikken er både som møteplass, servicesenter og salgssted for dagligvarer. Målet er å redusere handelslekkasje og stimulere til mer lokal handel. Mange dagligvarebutikker i Sør-Norge sliter med rekordhøye strømpriser. Flere kjøpmenn frykter at de må legge ned dersom butikkene ikke får en eller annen form for strømstøtte. Nærbutikker over hele landet opplever også at kundene har fått dårligere økonomi og blitt mer opptatt av prisene på dagligvarer. I noen tilfeller har det ført til at butikken på bygda taper terreng til lavprisbutikker i kommunesenter, forklares det fra Distriktssenteret, som forvalter Merkur-programmet, som jobber for å utvikle dagligvarebutikker i distriktene slik at de kan gi et best mulig tilbud til kundene sine.

Ingen kan tvinges til å handle lokalt, og i disse tider da alt koster mer enn det gjorde for et år siden, er flere og flere opptatt av å få mest mulig igjen for pengene. Dette bør de store kjedene ta innover seg, enten det er Norgesgruppen, Coop eller Rema 1000. Eierne deres tjener så mye penger at det er på grensen til å være kvalmt. Vi vil selvsagt oppfordre til lokal handel, men vi mener også at kjedene bør vise anstendighet og slå mer av på utsalgsprisene. Fortjenesten deres er uansett stor – og med enda lavere priser i nærbutikkene på mindre steder er kanskje muligheten til å overleve større. Det kan gjerne sørge for mindre handelslekkasje.

Når vi skal handle, er det stort sett prisen som avgjør.