Gå til sidens hovedinnhold

Jonas, Marina, Oliver, Oda og Kaspar skal presentere forretningsideen sin for mentorer på Oslo Børs

– Vi kan komme helt til Europamesterskapet. Det er veldig motiverende. Vi har fått utrolig mye kunnskap om havet, sier gjengen i Need it ungdomsbedrift.

For abonnenter

Ungdomsbedriften lager produkter som inneholder tørket sukkertare og havsalt, som kan brukes i både mat og badesalt. Deres opprinnelige idé var å lage hudkrem av tare. Ideen førte til mange spennende timer med forsøk og eksperimenter, men ingen hudkrem.

– Vi ville utvinne oljen fra taren og bruke den til å lage hudkrem, forteller daglig leder i Need it UB, Marina Yadgari.

Ungdomsbedriften fikk et samarbeid med Pelagia. Det var Elena Særheim i Pelagia som ble mentoren deres. De fikk prøve seg frem i et laboratorium og gjorde diverse forsøk.

– Vi fikk virkelig prøvd oss innen kjemi og fysikk. Vi hadde flere forsøk og eksperimenterte mye, men fant bare 0,1 prosent olje i taren, og ti gram tørket tare. Vi hadde ikke nok kapasitet til å lage hudkremen ut av oljen, så da sa mentoren vår at vi kunne lage salttare og blande det oppi, i stedet, sier Marina.

– Slik fikk vi ideen om å produsere salttare og badesalt, sier Marina.

Henter opp taren selv

Ungdommene har den siste tiden blitt godt kjent med sjølivet og havet. De har vært mye på Mong sammen med den andre mentoren deres, Karoline Mong Omdal, i firmaet Fiskby-K. Hun har lært dem mye om havet og tare, samt hjulpet dem med å hente opp tare.

– Vi henter den selv opp fra havet. På Mong er det et godt område hvor vi kan finne den taren vi trenger, sier Oliver Andresen.

Ved Mong har de en liten rød båt med plass til tre-fire personer i, som ungdomsbedriften bruker til å hente opp taren.

– Det er også andre som sanker tare der. Noen ganger kan vi ikke dra ut på grunn av været, og noen ganger er tøffere enn andre med tanke på for eksempel kulde. Hvor ofte vi må ut å sanke, varierer litt etter hvor mye salg vi har hatt, sier Oliver.

Marina påpeker at de også er veldig opptatt av et inkluderende arbeidsliv. Ansattes arbeidsforhold har mye å si for ungdomsbedriften. De ønsker å unngå leddskader i hendene.

– Løsningen har blitt at vi henter opp mye på en gang, og vi er tre stykker som blir med ut på sjøen slik at en kan variere på hvem som bruker hånda si. Dette er basert på skader en kan få under produksjon. En annen løsning vi kan bruke, er å bruke rake eller noe som gjør at ansatte slipper å bruke hånden, om det lar seg gjøre.

Leser seg opp

Ungdomsbedriften bruker både salttare og sukkertare til å lage produkter som kan brukes i både matlaging og på huden.

– Salttaren kan folk bruke som smakstilsetning i mat, for eksempel i ris, fiskesupper eller salat. Salttaren kan hjelpe med å få frem den tradisjonelle smaken, samt forsterke sjø-smaken. Det er mange gode vitaminer og mineraler i salttare. Forskning vi har lest, viser at innholdet i salttaren er godt for immunsystemet og helsen. Det regnes som et kosttilskudd, sier Kaspar Matias Nybø.

Badesaltet er laget av det samme innholdet.

– Det er den samme taren som vi bruker til salttaren. Vi bruker opp all taren vi henter opp. Ingenting blir kastet. Vi er opptatt av at det skal være bærekraftig, sier Marina.

– Badesaltet kan brukes på huden, negler og hår. Det er mineraler i taren som hjelper med å forsterke neglene, samt gi bedre hud. Vi har appelsinlukt oppi det, sier Oda Hadland.

Need it UB er opptatt av å kunne vise til forskning og undersøkelser for å vise at dette er et seriøst produkt, og ikke bare noe som tilfeldig er satt sammen. Pelagia har sponset ungdomsbedriften med sending av analyser til Danmark, slik at ungdomsbedriften kan være sikre på at innholdet er rett, og at de da også kan informere kunder om det.

– Vi fikk vi vite mye mer om det faktiske innholdet i taren. Det blir dermed lettere for oss å stå inne for innholdet og hva vi faktisk produserer, sier gjengen i Need it.

– Vi ville vite så mye som mulig, slik at vi plukket opp den rette taren. Når vi skal bruke det i mat, er det veldig viktig at det er rett type, og at det er noe som ut i fra et faglig grunnlag, er bevist at er bra for kroppen og helsa. Det er kvalitetssikret, forklarer de.

– For mange er nok dette med tare relativt nytt. Mange er gjerne usikre og kanskje litt skeptiske til det. Men i dag er det flere og flere, gjerne spesielt unge, som er opptatt av helse og kosthold, samt bærekraft og miljø. Mens eldre gjerne er opptatt av den tradisjonelle smaken i sjømat, sier Marina.

Har blitt mer selvstendige i løpet av arbeidsprosessen

På Pelagia kutter, tørker, maler og blander de alt selv. Når salttaren og badesaltet er klart, plasseres de i bærekraftige glassbeholdere, som er fra Søstrene Grene.

– Vi valgte de glassbeholderne på grunn av at Søstrene Grene har stort fokus på bærekraft. Glassbeholderne vi har bestilt har mange ulike bruksområder, og kan brukes til andre ting når det er tomt for salttaren.

– Mentorene våre har gitt oss fantastisk god veiledning. I tillegg har vi en veldig flink lokal fotograf med oss på laget, Arnt Ove Østebrøt. Han tar bilder for oss, og har filmet en reklamefilm for oss som vi vil bruke fremover. Vi er utrolig takknemlige for all veiledningen og hjelpen vi har fått så langt, sier ungdommene.

Gjengen i Need it synes det er veldig kjekt å jobbe med et helt eget prosjekt.

– Vi har lært utrolig mye. Hver gang vi er oppe på Mong, så forteller de om livet under havet og de forskjellige taretypene som finnes i havet. Vi har fått prøve oss på kjemiformler og regnet ut ting selv. Vi har blitt mer selvstendige i løpet av prosjektet vårt, sier Marina.

De er stolte av å kunne si at produktene deres totalt fyller opp 12 av FNs 17 bærekraftsmål.

– Det er vi veldig fornøyde med. Det har stor betydning for oss, sier Marina.

Plukket ut til konferanse

Ungdomsbedriften har både en Instagram-konto, Facebookside, nettside og egen Youtube-side, hvor folk kan finne mer informasjon.

Oda Hadland forklarer at de ble ekstra motiverte da de fikk mail om at de var plukket ut av Euronext blue challenge (konferanse i entreprenørskap innen hav og grønt), til å presentere forretningsideen sin. Konferansen er en god inngang til både Norgesmesterskap og Europamesterskap. Need it UB var én av fem ungdomsbedrifter i Norge som ble plukket ut.

– Vi ble veldig gira og motiverte. Vi får presentere forretningsideen vår til flere erfarne mentorer fra Oslo Børs. Vi får åtte veiledningstimer og mentortimer, og vi skal delta på to europeiske webinarer i løpet av mars. Vi skal også delta i en norsk konkurranse til våren, nærmere bestemt i mai, sier Oda.

– Den norske vinneren får delta i et europeisk mesterskap som skal holdes tirsdag 8. juni. Vi skal gjøre alt vi kan for å nå så langt som mulig, sier Marina.

Fremover skal Need it stå på for å nå ut til flere.

– Målet er jo å være med på Europamesterskapet. Det hadde vært rått. Videre har vi enten tenkt å gi forretningsideen vår videre til mentoren vår hos Pelagia, eller så vil vi fortsette selv som et AS ved siden av studier når vi er ferdige på videregående skole, sier Marina.

Til nå selger de hovedsakelig produktene sine i butikken som ungdomsbedriftene ved Dalane videregående skole driver, nede i Egersund sentrum. De har også solgt til bedrifter, som for eksempel Ystepikene på Varhaug.

– Vi har utrolig mange gode og kunnskapsrike folk med oss på laget som vi har et godt samarbeid med. Vi i gruppa samarbeider veldig godt, også. Vi har fått mange gode erfaringer som vi kan bruke senere ute i næringslivet. Jeg har troen på at dette kan gå veldig bra, avslutter Marina.