Vinmonopolet solgte 97,3 millioner liter i 2022 – tidenes tredje største salg i løpet av et kalenderår. Målt mot 2021 var det en nedgang på 18 prosent, tilsvarende 21 millioner liter.

– Nedgangen er som forventet med tanke på gjenåpningen av samfunnet som innebærer at taxfree, grensehandel og utelivet tar seg opp etter pandemien, sier presseansvarlig i Vinmonopolet, Jens Nordahl.

Likt som ellers i landet

Vinmonopolet i Egersund har tall som mer eller mindre gjenspeiler situasjonen over hele landet:

Det er nedgang i salget innenfor alle vareslag, med ett unntak: Genever, kjent som nasjonalbrennevinet til Nederland. Økningen var ikke formidabel, bare på to liter.

Nedgangen er ganske lik over hele fjøla: Dalbuen drakk 17 prosent mindre rødvin og hvitvin i fjor. Rosévin var heller ikke på høyde med 2021 og har en nedgang på 26 prosent.

Brennevin går ned med 17, vodka med 22 og whisky går ned med 19 prosent, ifølge Vinmonopolets statistikk. Blant drikken med størst tilbakegang er rom, med 26 prosent.

Salget av alkoholfrie produkter økte med 10 prosent i Egersund.

Vekst mål mot 2019

Tilbake til de nasjonale tallene: Målt mot 2019, som var siste normalår, er veksten på 18 prosent. Folkevekst, redusert innreisekvote med virkning fra 1. januar 2021 (fra 6 til 4 flasker vin) og færre forretningsreisende med fly bidrar til å forklare veksten fra 2019. I økonomisk usikre tider er det ikke uvanlig at forbrukerne flytter en del av konsumet til hjemmemarkedet; også dette kan bidra til å forklare veksten mot 2019.

Rødvin er fortsatt klart største kategori og står for 43,9 prosent av salget, men kategorien er også den som har størst nedgang i liter – ned 10,6 millioner liter fra 53,3 millioner liter til 42,7 millioner liter.

Lavere sukkerinnhold

Kategoriene som vokser over tid, er de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt.

– Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl.

Alkoholfritt økte

Salget av alkoholfritt økte med 12 prosent til 940.000 liter i 2022. Ikke bare er dette tidenes salg av alkoholfritt på Vinmonopolet – alkoholfritt er også den eneste kategorien som hadde vekst i 2022.

Ellers er også bobler en trend – både musserende viner, sider, øl og alkoholfri musserende vin økte sin popularitet i 2022.

Oversikten under viser butikk og vare, salgstall 2021, salgstall 2022, endring antall liter, endring antall prosent

Egersund2021: 302 020 2022: 251 047 Liter: -50 974 Endring: -17 %
Svakvin 235 925 195 681 -40 245 -17 %
Rødvin 129 080 106 975 -22 105 -17 %
Hvitvin 69 863 57 808 -12 054 -17 %
Musserende vin 20 258 17 900 -2 358 -12 %
Rosévin 10 860 8 013 -2 847 -26 %
Perlende vin 2 526 2 068 -458 -18 %
Aromatisert vin 2 236 1 916 -320 -14 %
Sider 1 083 993 -90 -8 %
Fruktvin 20 8 -13 -63 %
Brennevin 52 727 43 948 -8 778 -17 %
Vodka 14 342 11 241 -3 101 -22 %
Likør 8 763 7 167 -1 595 -18 %
Whisky 5 766 4 692 -1 075 -19 %
Brennevin, annet 4 511 4 389 -122 -3 %
Druebrennevin 4 856 3 898 -958 -20 %
Gin 3 679 3 450 -229 -6 %
Bitter 3 895 3 344 -551 -14 %
Akevitt 3 810 3 149 -661 -17 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 % 1 776 1 586 -190 -11 %
Rom 1 068 787 -281 -26 %
Fruktbrennevin 247 229 -18 -7 %
Genever 14 16 2 15 %
Øl 9 979 8 036 -1 943 -19 %
Alkoholfritt 2 140 2 347 207 10 %
Sterkvin 1 248 1 034 -214 -17 %